תחום המיסים – חוקים שחייבים להכיר

עולם המיסים הוא מסועף ומורכב ומרבית האנשים אינם מודעים לחוקי המס השונים, להרחבות ולשינויים בחוק. הסברה שרק אנשי מקצוע צריכים להתעדכן ולדעת את הנושא היא מוטעית, כיוון שאם לא יהיה לנו את הידע הדרוש בנוגע לחוקי המס לא נדע כיצד לפעול על פי חוק.
נושא המיסים חשוב הן לבעלי עסקים והן לשכירים. מהם חוקי המס שחשוב להכיר? מה עושים במידה ועברתם עבירת מס? וכיצד עו"ד מיסים יכול לסייע לכם?

חוק המע"מ – משלמים מע"מ על הכנסות

במדינת ישראל פועלים על פי חוק מס ערך מוסף, לפיו יש לשלם מע"מ על כל עסקה, מכירת נכס, מתן שירות או יבוא של סחורה. נכון לכתיבת שורות אלה, גובה המע"מ הוא כ-17%. החוק חוקק ב-1.7.1976 וקובע שיש להעביר את סכום המע"מ למס הכנסה ומחיר הנטו הוא שיחויב במס. עוסק פטור אינו גובה מע"מ, אך בפני עוסק מורשה הגובה מע"מ עומדת האפשרות להפחית את סכום המע"מ שהוא משלם על הוצאות שונות. יש עסקים שונים הפטורים ממע"מ כמו מכירות באזור אילת או מכירת יהלומים. בכל מקרה, אי תשלום של מע"מ או העברת מע"מ נחשבת לעבירה על החוק כאשר החוק מבחין בין עבירת מע"מ טכנית הבוצעה בתום לב ובין עבירת מע"מ מהותית שבוצעה במזיד. העונש על עבירות מע"מ יכול לנוע בין קנס כספי לשנת מאסר בכל הנוגע לעבירה טכנית ולקנסות כספיים כבדים ובין 5-7 שנות מאסר על עבירה מהותית.

חוק המזומן – מגבלות על העברת מזומנים

החל מה-1 בינואר 2019 נכנס לתוקפו חוק המזומן שהוא תגובה לכך שבמדינת ישראל מתקיימת הרבה עבודה בשחור. במסגרת עבודה זו בעלי מקצוע ועסקים אינם מדווחים על עסקאות אשר שולמו במזומן וכך מתחמקים מתשלום מיסים. המטרה של החוק היא להפחית בהדרגה את השימוש במזומן מהסיבה שמזומן הוא מקור כספי אנונימי ולא ניתן לאתר את המקור שלו או כיצד הכסף מועבר ולכן אין לו תיעוד במערכת כמו צ'ק או העברה בנקאית, תשלום בכרטיס אשראי או פייפאל. החוק מציב סדרה של הגבלות על העברת תשלומים במזומן: כך למשל, בעסקאות עם עוסק מעל 11,000 ₪ – ניתן לשלם במזומן רק כ- 10% ממחיר העסקה או 11,000 ₪, לפי הנמוך בהם ובעסקאות בין אנשים פרטיים מעל 50,000 ₪ – ניתן לשלם במזומן 10% ממחיר העסקה או 50,000 ₪, לפי הנמוך בהם.
מי שייתפס על עבירה על החוק עשוי לשלם קנס כבד כאשר שיעור העיצום נקבע על פי סכום ההפרה. אם סכום ההפרה הוא עד  25,000 ₪ , הרי ששיעור העיצום הוא 15% מסכום ההפרה.

המודעות קובעת – יודעים להתנהל נכון מול רשויות המס

קיימים חוקים רבים הקובעים את ההתנהלות גם לגבי שכירים, כמו למשל, על פי חוק יש לדווח אם שכיר עובד בעבודה נוספת ולבצע תיאום מס על מנת שייקבע גובה המס שעליו לשלם בהתאם להכנסות שהיו לו בעבודות השונות שביצע, במידה ועבד גם כעצמאי במקביל להיותו שכיר או שהוא שכיר ביותר ממקום עבודה אחד.
חוקי המס קריטיים להתנהלות האישית, המקצועית והעסקית וכאמור, עבירת מס עשויה לעלות לכם בקנס כבד וחמור מזה – ברישום פלילי. במידה ואתם סבורים שיתכן שעברתם עבירת מס או מעוניינים להימנע מכך, חשוב לפנות לעו"ד לענייני מס על מנת להיוועץ עמו בכל הנוגע לחוקי המס הרלבנטיים לפעילות וכמובן לגבש אסטרטגיה המבוססת על הידע המקצועי וההכרות המעמיקה שלו עם התחום בדבר התנהלות נכונה מול רשויות המס.

עוד אתרים שיעניינו אותך:

שי פנינימומחה בדיני סחר וקימעונאות
מכונות קפה – נספרסו
משרד עורכי דין שי פניני
השכרת רכב בירושלים – מבית שלמה סיקסט
עו"ד שי פניני – עורך דין

Comments are closed.