התנאים לקבלת קצבת נכות כללית מביטוח לאומי

קצבת נכות מגיעה למי שסובל מליקוי גופני, שכלי או נפשי בין אם בעקבות מום מולד ואם נוצר במהלך החיים, המצמצמים או מונעים את יכולתו וכושרו לעבוד ולהשתכר. סכום קצבת נכות כללית מלאה הוא 3,272 ש"ח, כשגובה קצבת הנכות נקבע בהתאם לגובה דרגת אי הכושר. מי שנקבעה לו דרגת אי כושר של 100% יהיה זכאי לקצבה מלאה ומי שדרגת אי הכושר שלו נעה בין 60% ל- 74% זכאי לקצבת נכות חודשית חלקית בהתאם לדרגת אי הכושר.

מי זכאי להגיש קצבת נכות כללית

כדי להיות זכאים לקצבת נכות כללית, יש לעמוד במספר תנאים:

  • גיל ותושבות – אזרחים ישראלים שגילם מעל 18 זכאים לקצבת נכות כללית. במקרים יוצאי דופן, יכול המוסד לביטוח לאומי לאשר קצבת נכות כללית גם לבני 16 עד 18, בהתאם לנהלים.
  • הכנסות מעבודה – הזכאים לקבל קצבת נכות כללית הם מי שאינם עובדים או שהכנסתם מעבודתם נמוכה מ-60% מהשכר הממוצע במשק.
  • נכות רפואית- ועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי קובעת את אחוז הנכות הרפואית אשר משפיע על הזכאות לקבלת קצבה. על מנת לקבל קצבה כללית, יש לקבל נכות משוכללת בשיעור של 60% לפחות. במקרים אחרים – יתכן מצב של מספר בעיות רפואיות כשאחת מהן עולה על 25% – אזי תינתן זכות לקצבה גם כששיעור הנכות הכללית עומד על 40% לפחות.
  • למי שניתנה דרגת אי כושר בשיעורים של: 60%, 65%, 74% או 100%, ועקב כך נפגעה יכולתו להתפרנס ב-50% לפחות.

התנאים לקבלת קצבת נכות - לבנת פורן

הליך הבקשה לקצבת נכות כללית

יש למלא טופס הנקרא "תביעה לקצבת נכות כללית" (בל/7801) ולצרף אליו את המסמכים הבאים בהתאם לדרישת הביטוח הלאומי:

  • מסמכים רפואיים המצביעים על מצב רפואי לקוי – כולל סיכומי מחלה, סיכום תיק רפואי מקופ"ח, תוצאות בדיקות, מרשמים לתרופות ועוד.
  • עובד שכיר – הגשה של 15 תלושי שכר אחרונים/אישור מעסיק על תקופת העסקה ושכר ופירוט תשלומי דמי מחלה ב-15 החודשים האחרונים.
  • עובד עצמאי – הגשת הצהרה על שינויים בעבודה ובהכנסות עקב מצב רפואי והגשת התשומות האחרונות.
  • באם ישנן הכנסות שלא מעבודה – יש להגיש פירוט על כל הכנסה ב-15 החודשים האחרונים.
  • ייפוי כוח במקרה שבו מגיש התביעה והחתום עליה אינו התובע את קצבת הנכות.

את התביעה והמסמכים יש להגיש לסניף הביטוח הלאומי בו הנכם רשומים ויתכן כי תקבלו זימון לועדה רפואית שתדון בתביעתכם. במקרים אחרים, המוסד לביטוח לאומי יכול לקבל החלטה בעניינכם ללא צורך בהגעה לועדה רפואית.

הגשת ערעור על החלטות הועדה הרפואית

ניתן לערער על קביעה של פחות מ-80% נכות וכן על מי שנקבע לו שלא איבד מכושרו להשתכר או שאיבד פחות מ-50% מכושרו ועל כן לא קיבל את זכויות הנכות הכללית. את הערעור יש להגיש תוך 60 ימים מקבלת ההודעה הכתובה. הועדה לערערים רשאית לעשות כל שינוי בסעיפים שנקבעו על ידי הועדה הרפואית, כולל האפשרות להוריד באחוזי הנכות ובדרגת אי כושר.

לפרטים נוספיפ: כדאי לבדוק את הפייסבוק של לבנת פורן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *