חוק מיסוי מקרקעין

תחום מיסוי המקרקעין הוא תחום כל-כך רחב עד שלעיתים נדמה כי דרוש מורה נבוכים כדי להבין אותו. ישנם חוקים ותקנות רבים ומסועפים ואין כלל אחד ויחיד שמורה לנו כיצד עלינו לנהוג. לא די שהחוקים הם מורכבים, תחום מיסוי המקרקעין גם עבר רפורמות וגלגולים רבים במרוצת השנים כך שמה שהיה תקף ב-2013 אינו תקף כיום. באופן כללי חוק מיסוי מקרקעין נועד להסדיר את כל תחום עסקאות נכסי הנדל"ן בניהן רכישה, מכירה והשכרה. הסעיף המוכר ביותר בתחום מיסוי המקרקעין הוא החוק הגורס כי כל עסקה הכוללת מכירה של נכס צריכה להיות כרוכה בתשלום מס. חוק זה נקרא חוק מס שבח מקרקעין והוא נגזרת של חוק מיסוי המקרקעין. לכאורה נדמה כי הדבר בהיר ופשוט אך המציאות הרבה יותר מורכבת מכך. עד לשנת 2014 היה נהוג כי כל מי שמחזיק בדירה ולא מכר דירה כלשהי בטווח של ארבע שנים רשאי לקבל פטור גורף מתשלום המס על מכירת הדירה. הדבר היטיב עם בעלי הדירות שמכירת דירות אינה פרנסתן אלא הזדמנות שנקרתה בדרכם. בשנת 2014 החלה לפעול רפורמת מיסוי המקרקעין גם על מי שבעבר היה זכאי לפטור. המצב כיום הוא שעדיין ניתנים מעת לעת פטורים מתשלום המס אולם באופן הרבה פחות גורף משהיה בעבר.

מהו חוק מיסוי מקרקעין  ?

חוק מיסוי המקרקעין הוא למעשה חוק המסדיר את כל נושא תשלום המיסים על כל עסקאות הנדל"ן השונות. החוק קובע בפירוט על מי מוטל תשלום המס, מה גובהו ומי זכאי לפטורים. קיומו של חוק מסוג זה הוא חשוב לאין שיעור משום שהוא עושה סדר בדברים ומסדיר אותם תחת חוק כתוב. חוק מיסוי המקרקעין גדוש בסעיפים ובתתי סעיפים ומומלץ לעיין בו בקפידה בטרם מתכננים מכירה, השכרה או רכישה של דירה. סעיפי החוק הרבים עשויים להיות מבלבלים במיוחד עבור מי שאינו בעל בקיאות משפטית ולכן מומלץ להיעזר בשירותי עורך דין מקרקעין לטובת המטרה. לא מומלץ לבצע כל פעולה נדל"נית שסכום כסף רב מעורב בה, מבלי להתייעץ עם איש מקצוע שכן היא עשויה להיות מלווה בהפסדים גדולים.

 

מי זכאי לפטור ממס רכישה של נכס מקרקעין ?

כמו בכל כלל גם במיסוי המקרקעין יש יוצאים מן הכלל. היוצאים מכלל זה יקבלו למעשה פטור מלא מתשלום מס רכישה במקרה הטוב, ובמקרה הטוב פחות הם יקבלו הנחה. כדי להיות כלולים בזכאות הזו יש לעמוד בכמה תנאים ורק מי שיוכיח שהוא עומד בהם יקבל את הפטור. כך למשל בן משפחה של חייל שנפגע במערכה זכאי להקלה בתשלום מס זה, כמו גם אדם בעל תעודת נכה, עולה חדש, אדם שאין דירה בבעלותו ועוד מקרים רבים נוספים. כדי לבדוק אם אתם עומדים בתנאים לקבלת הקלות במס רכישת מקרקעין תוכלו להתייעץ עם איש מקצוע שבקיא בכללים ויוכל לנתח המקרה שלכם באופן עמוק ורציני.

פטור מס שבח מקרקעין

תת חוק נוסף בחוק מיסוי המקרקעין נוגע למכירה של נכסים. לפי חוק זה על מוכר הנכס יוטל מס שייקבע לאחר חישוב ההפרש בין הסכום בו קנה את הנכס לסכום בו מכר את הנכס. לפי חוק זה ייעשה שכלול של מחיר הקנייה אל מול מחיר המכירה וההפרש ייחשב ל"שבח" כאשר על אותו השבח יוטל מס. גם בכלל זה יש יוצאים מן הכלל ולמעשה לא כל מוכרי הדירות יחויבו בתשלום מס בגובה המקסימלי. מי שבבעלותו דירות רבות ויצא לו לא פעם למכור דירה, כנראה שיצטרך לשלם את המס המרבי, אולם מי שזוהי הדירה הראשונה שהוא מוכר או שיש לו נסיבות מקלות אחרות, בהחלט יכול לקבל הנחה או פטור בתשלום המס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *